Ärenden
Svensk Hälsa/Callsta AB
Uttalande 2022-04-24
Dnr 22-062
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svensk Hälsa/Callsta AB
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon.
NIX-nämndens beslut:
Svensk Hälsa/Callsta AB har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte trots att denne tydligt motsatt sig det.
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon har blivit uppringd av Svensk Hälsa/Callsta AB trots att hennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-telefon.
Företagets uppgifter
Företaget har uppgett att de inte sålt något eller kontaktat anmälaren.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon. I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Anmälaren har uppgett att denne blivit uppringd av Svensk Hälsa/Callsta AB i marknadsföringssyfte. Anmälaren har även angivit vilket telefonnummer denne blivit kontaktad från. Svensk Hälsa/Callsta AB har inte bestridit att telefonnumret tillhör företaget, däremot har Svensk Hälsa/Callsta AB motsatt sig uppgiften att företaget har kontaktat anmälaren. Svensk Hälsa/Callsta AB har inte på något vis underbyggt de lämnade uppgifterna och dessa kan därför inte tillmätas någon avgörande betydelse.
NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta attSvensk Hälsa/Callsta AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte trots att denne tydligt motsatt sig sådan kontakt
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare