Ärenden
Folkspel
Uttalande 2022-05-03
Dnr 22-089 samt 22-090
Anmälare:
Två konsumenter
Motpart:
Folkspel
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon.
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd.
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de har blivit uppringda av Folkspel trots att deras telefonnummer är registrerade i spärregistret NIX-telefon.
Företagets uppgifter
Folkspel har uppgett att anmälningarna saknar grund eftersom Folkspel har kontaktat anmälarna i enlighet med gällande rätt. Folkspel har anfört att anmälare 1 (dnr 22-089) deltog i BingoLottos telefonlotteri senast den 23 december 2021 samt att anmälare 2 (dnr 22-090) deltog i BingoLottos telefonlotteri senast den 31 december 2021.
Folkspel har uppgett att anmälare 1 blivit uppring en gång, att samtalet besvarades och varade i 1:36 min varefter det registrerades bortfall/Nixare på anmälaren i Folkspels register.
Folkspel har uppgett att anmälare 2 blivit uppringd en gång, att samtalet besvarades och varade i 6:18 min varefter det registrerades Nej-inte intresserad i ärendet i Folkspels register.
Till stöd för sina uppgifter har Folkspel bifogat ett utdrag från företagets samtalslogg samt ett utdrag som visar respektive anmälares deltagande i BingoLottos telefonlotteri.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Det är i ärendet ostridigt att Folkspel har kontaktat anmälarna via telefon i marknadsföringssyfte trots att anmälarnas telefonnummer är registrerade i spärregistret NIX-telefon. Folkspel har emellertid visat att det föreligger ett etablerat kundförhållande mellan Folkspel och respektive anmälare. Undantaget i reglerna för NIX-telefon är således tillämpligt och Folkspels agerande står därmed inte i strid med 21 § marknadsföringslagen. Ärendet lämnas utan åtgärd
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare