Ärenden
Nelly.com
Uttalande 2022-10-05
Dnr 22-139
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Nelly.com
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam
NIX-nämndens beslut:
Nelly.com har brutit mot 19 § marknadsföringslagen då sms-reklam skickats till konsument utan dennes samtycke
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon har mottagit obeställd reklam via sms från Nelly.com trots att hon inte samtyckt till detta.
Företagets uppgifter
Nelly.com har uppgett att anmälaren har gett dem samtycke för sms-reklam i samband med skapandet av kundkonto. Nelly.com har uppgett att de kunde hitta att samma kund har fyra kundkonton hos dem med samma telefonnummer fast med fyra olika mailadresser. Nelly.com har även anfört att tillbakadragandet av samtycket på ett kundkonto tyvärr inte stoppar samtycket för resterande kundkonton.
Nelly.com har uppgett att de inte kan se att kunden har varit i kontakt med dem om fortsatt mottagande av sms-reklam men att de nu har avslutat samtycket på samtliga av kundens kundkonton så att inga fler sms-reklam skickas framöver.
Slutligen har Nelly.com uppgett att om anmälaren mot förmodan skulle få några sms så önskar de att anmälaren hör av sig till kundtjänst så att de kan undersöka det vidare, men att det annars skall vara helt avslutat nu.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till en konsument om denne inte givit sitt samtycke till det.
Av underlaget framgår att anmälaren invänt mot att få fortsatt sms-reklam från företaget men att denne trots detta fortsatt att ta emot sms-reklam. Företaget har förklarat att detta beror på att anmälarens telefonnummer är registrerat på flera användarkonton som anmälaren har hos företaget och att avregistrering måste ske från vart och ett av dessa konton.
Genom att anmälaren har avregistrerat sig från vidare sms-utskick så har denne återtagit det samtycke som denne vid ett tidigare tillfälle har lämnat. Denna avregistrering måste uppfattas så att konsumenten inte önskar ta emot sms-reklam till sitt telefonnummer. Det åligger avsändaren (i detta fall Nelly.com) att säkerställa att en avregistrering får avsedd effekt.
I förevarande fall har anmälarens avregistrering inte fått den effekt som ett återtaget samtycke skall få och anmälaren har därför fortsatt att ta emot sms-reklam trots att något samtycke inte längre föreligger. Företaget har därmed brutit mot 19 § marknadsföringslagen eftersom de har skickat sms-reklam till en konsument utan dennes samtycke.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av ledamöterna Tina Wahlroth, Eva-Marie Åkesson, Magnus Sjögren och Caroline Rudbeck.
Mattias Grundström, Sekreterare