Ärenden
Postkodlotteriet
Uttalande 2022-10-10
Dnr 22-239
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Postkodlotteriet
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon.
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd.
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Postkodlotteriet trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-telefon.
Företagets uppgifter
Postkodlotteriet har uppgett att det efter utredning har framkommit att anmälaren har spärrat sig för reklam via brev hos Postkodlotteriet och att denna spärr lades in den 7 maj 2018 samt att någon motsvarande spärr har inte tagits emot avseende telefonkontakt.
Postkodlotteriet har vidare uppgett att anmälaren registrerade sitt telefonnummer hos NIX-telefon i maj 2021 och att anmälaren den 22 september 2021 blev kund i Postkodlotteriet samt att denna prenumeration avslutades den 28 september 2021 vilket innebar att anmälarens senaste spelmånad med betald lott var oktober 2021.
Postkodlotteriet har uppgett att det i detta fall föreligger ett etablerat kundförhållande och anfört att det av företagets allmänna villkor framgår att kundförhållandet består i 12 månader från senaste spelmånad. Postkodlotteriet har vidare uppgett att företaget ringer så kallat passiva kunder (dvs kunder som inte längre har men har haft en lottprenumeration under den senaste 12-månadersperioden) för att erbjuda dessa att återigen köpa en lottprenumeration samt att den aktuella kunden (anmälaren) kontaktades den 15 augusti 2022 vilket faller inom denna 12-månadersperiod. Postkodlotteriet har slutligen uppgett att företaget respekterar alla spärrförfrågningar och nu har registrerat anmälarens telefonnummer i det interna spärregistret.
.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Det är i ärendet ostridigt att Postkodlotteriet har kontaktat anmälaren via telefon i marknadsföringssyfte trots att anmälarens telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-telefon. Postkodlotteriet har emellertid visat att det föreligger ett etablerat kundförhållande mellan annonsören och anmälaren. Undantaget i reglerna för NIX-telefon är därmed tillämpligt och Postkodlotteriets agerande står därför inte i strid med 21 § marknadsföringslagen. Ärendet lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare