Ärenden
Svenska Julförlaget AB
Uttalande 2022-11-02
Dnr 22-263 samt 22-308
Anmälare:
Två konsumenter
Motpart:
Svenska Julförlaget AB
Frågeställning:
Adresserad reklam till två konsumenter som tydligt motsatt sig det.
NIX-nämndens beslut:
Svenska Julförlaget AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut adresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de mottagit adresserad direktmarknadsföring från Svenska Julförlaget AB (företaget) trots att de är införda i spärregistret NIX adresserat. Anmälaren (dnr 22–308) har även tidigare bett företaget att inte kontakta henne.
Företagets uppgifter
Svenska Julförlaget AB har uppgett att de köper adresser via Marknadsinformation och utgår från att de gör rätt. Svenska Julförlaget AB har köpt adresser från dem de senaste 12 åren och aldrig tidigare varit med om att någon anmält dem till NIX-nämnden.
NIX-nämndens bedömning
Adresserad direktreklam till konsumenter i NIX adresserats spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sig till spärregistret NIX adresserat anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot adresserad direktmarknadsföring.
I reglerna för NIX adresserat anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
I förevarande fall är ostridigt att de två anmälarna mottagit adresserad direktmarknadsföring från Svenska Julförlaget AB trots att de är registrerade i spärregistret NIX adresserat. Svenska Julförlaget AB har inte kunnat visa att något undantag är tillämpligt som skulle göra deras agerande tillåtet. NIX-nämnden bedömer därför att Svenska Julförlaget AB har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att skicka adresserad direktmarknadsföring till två konsumenter som tydligt motsatt sig detta.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare