Ärenden
Göteborgs Villa & Husmåleri AB, Göteborg
Uttalande 2023-01-17
Dnr 22-383 samt 22-384
Anmälare:
Två konsumenter
Motpart:
Göteborgs Villa & Husmåleri AB, Göteborg
Frågeställning:
Adresserad direktreklam till två konsumenter som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Göteborgs Villa & Husmåleri AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka adresserad reklam till två konsumenter som tydligt motsatt sig det
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de mottagit adresserad reklam från Göteborgs Villa & Husmåleri AB trots att de är införda i spärregistret NIX adresserat.
Företagets uppgifter
Göteborgs Villa & Husmåleri AB har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Adresserad direktreklam till konsumenter i spärregistret NIX adresserat
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sig till spärregistret NIX adresserat anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot adresserad direktmarknadsföring.
I reglerna för NIX adresserat anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och kontakten avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Göteborgs Villa & Husmåleri AB har underlåtit att yttra sig i ärendet. NIX-nämnden gör sin bedömning baserat på det material som kommit in till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarens uppgifter.
Av underlaget framgår att två konsumenter mottagit adresserad reklam från Göteborgs Villa & Husmåleri AB trots att deras adresser är anmälda till spärregistret NIX adresserat. Något undantag har inte visats tillämpligt. Göteborgs Villa & Husmåleri AB AB har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka adresserad reklam till två konsumenter som tydligt motsatt sig detta.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens ordförande i samråd med nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare