Ärenden
Telia
Uttalande 2023-01-20
Dnr 22-391 samt 22-400
Anmälare:
Två konsumenter
Motpart:
Telia
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon.
NIX-nämndens beslut:
Telia har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att ringa två konsumenter i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de har blivit uppringda av Telia trots att deras respektive telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Telia har uppgett att det vid undersökning har visat sig att det är den mänskliga faktorn som orsakade att anmälarna blev felaktigt uppringda samt att Telia har säkerställt så att felet inte skall upprepas och har vidtagit åtgärder.
Telia har slutligen uppgett att de ber om ursäkt för det inträffade.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Det är i ärendet ostridigt att Telia har kontaktat anmälarnas telefonnummer i marknadsföringssyfte. Det är även klarlagt att anmälarnas telefonnummer är registrerade i spärregistret NIX-Telefon. Omständigheterna har inte varit sådana att något undantag kan anses tillämpligt i ärendet. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Telia har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen då de kontaktat två konsumenter i marknadsföringssyfte trots att konsumenterna tydligt motsatt sig sådan kontakt.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare