Ärenden
UNIK Fastighetsförmedling
Uttalande 2023-01-20
Dnr 22-393
Anmälare:
En konsument
Motpart:
UNIK Fastighetsförmedling
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam
NIX-nämndens beslut:
UNIK Fastighetsförmedling har brutit mot 19 § och 20 § marknadsföringslagen då sms-reklam skickats till konsument utan dennes samtycke och då sms-reklamen inte varit försedd med en tillfredställande avregistreringsfunktion
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har mottagit obeställd reklam via sms från UNIK Fastighetsförmedling trots att han inte gett sitt samtycke till det. Till stöd för detta har anmälan bifogat underlag som visar det SMS som han mottagit. Av underlaget framgår att meddelandet inte var försett med en avregistreringsfunktion.
Företagets uppgifter
UNIK Fastighetsförmedling har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument om denne inte givit sitt samtycke till det.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Eftersom UNIK Fastighetsförmedling har underlåtit att yttra sig i ärendet lägger NIX-nämnden anmälarens uppgifter till grund för sin bedömning i ärendet.
Av anmälarens uppgifter framgår att anmälaren har mottagit sms-reklam trots att han inte gett sitt samtycke till det. Något undantag har inte visats tillämpligt i ärendet. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att UNIK Fastighetsförmedling brutit mot 19 § marknadsföringslagen genom att skicka sms-reklam till en konsument utan dennes samtycke.
Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion
Enligt 20 § marknadsföringslagen ställs det upp ett krav på att sms-reklam ska innehålla en giltig adress till vilken en konsument kan sända en begäran om avregistrering. Enligt anmälan har sådan adress inte funnits i sms-reklamen.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Eftersom UNIK Fastighetsförmedling har underlåtit att yttra sig i ärendet lägger NIX-nämnden anmälarens uppgifter till grund för sin bedömning i ärendet.
Av anmälarens uppgifter framgår att sms-reklamen inte hade någon avregistreringsfunktion. UNIK Fastighetsförmedling har därmed brutit mot 20 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare