Ärenden
Sanitet Sverige AB
Uttalande 2023-03-20
Dnr 23-013, 23-058 samt 23-059
Anmälare:
Tre konsumenter
Motpart:
Sanitet Sverige AB
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsumenter vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Sanitet Sverige AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa tre konsumenter som tydligt motsatt sig det
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de blivit uppringda av Sanitet Sverige AB trots att de är införda i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Sanitet Sverige AB har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Sanitet Sverige AB har underlåtit att yttra sig i ärendet. NIX-nämnden gör sin bedömning baserat på det material som kommit in till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarnas uppgifter.
Sanitet Sverige AB har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa tre konsumenter som var införda i spärregistret NIX-Telefon.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare