Ärenden
Riksskydd
Uttalande 2023-02-18
Dnr 23-022
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Riksskydd
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Riksskydd har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon har blivit uppringd av Riksskydd trots att hennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Riksskydd har uppgett de endast köper in adresser som är tvättade mot NIX och det står i avtal med deras leverantör att de endast ska köpa in tvättade telefonnummer. Enligt deras leverantör registrerades anmälarens telefonnummer till NIX-Telefon i december 2022, annars hade de inte ringt upp kunden. Riksskydd har uppgett att säljaren bad om ursäkt till anmälaren och lade på samtalet när personen sade att hon var med i NIX-Telefon. Anmälarens telefonnummer har därefter varit spärrat i Riksskydds register för uppringning.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
I förevarande fall är det ostridigt att anmälaren blivit kontaktad av Riksskydd via telefon i marknadsföringssyfte. Riksskydd har emellertid anfört att anmälarens telefonnummer inte var registrerat i spärregistret NIX-Telefon vid tillfället för telefonsamtalet.
Anmälarens telefonnummer har obrutet varit registrerat i NIX-Telefon sedan 8 juli 2019. Något undantag som skulle göra det tillåtet att trots spärren kontakta anmälaren har inte visats föreligga. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Riksskydd har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare