Ärenden
UNIQ Dialog
Uttalande 2023-03-12
Dnr 23-063 samt 23-064
Anmälare:
Två konsumenter
Motpart:
UNIQ Dialog
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsumenter vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendena lämnas utan åtgärd
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de har blivit uppringda ett flertal gånger av UNIQ Dialog trots att deras telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
UNIQ Dialog (företaget) har uppgett att det föreligger ett etablerat kundförhållande mellan företagets uppdragsgivare och konsumenterna. Företaget har vidare uppgett att anmälarnas nummer har spärrats för framtida kontakt.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att UNIQ Dialog har styrkt att det, vid de aktuella samtalen, förelåg ett etablerat kundförhållande till konsumenterna via företagets uppdragsgivare.
Ärendena lämnas utan vidare åtgärd.
Med detta uttalande är ärendena avslutade.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare