Ärenden
Nordiska Inglasningar
Uttalande 2023-03-30
Dnr 23-080 samt 23-081
Anmälare:
Två konsumenter
Motpart:
Nordiska Inglasningar
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam
NIX-nämndens beslut:
Nordiska inglasningar har agerat i strid med 19 § marknadsföringslagen då sms-reklam skickats till konsumenter utan deras samtycke
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de har mottagit obeställd reklam via sms från Nordiska inglasningar.
Företagets uppgifter
Nordiska inglasningar har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
Nordiska inglasningar har underlåtit att yttra sig i frågan. NIX-nämnden baserar sin bedömning på inkommet material till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarens uppgifter.
Av underlaget framgår att konsumenterna mottagit sms-reklam utan att ha samtyckt till det. Nordiska inglasningar har därför brutit mot 19 § marknadsföringslagen genom att skicka sms-reklam till en konsumenter utan deras samtycke.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare