Ärenden
Uttalande 2023-05-28
Dnr 23-098
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Uniq Dialog
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Uniq Dialog har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som tydligt motsatt sig direkt marknadsföring från företaget
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd av Uniq Dialog flera gånger efter att han har meddelat att han inte vill motta marknadsföring från företaget.
Företagets uppgifter
Uniq Dialog har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter som tydlig motsatt sig det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som direkt till företaget meddelar att denna inte vill motta fortsatt marknadsföring från ett enskilt företag anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot framtida marknadsföringserbjudanden.
Uniq Dialog har underlåtit att yttra sig i ärendet. NIX-nämnden gör sin bedömning baserat på det material som kommit in till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarens uppgifter.
Uniq Dialog har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som tydligt motsatt sig direkt marknadsföring från företaget.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare