Ärenden
Uniq Dialog i Malmö AB
Uttalande 2023-03-27
Dnr 23-101
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Uniq Dialog i Malmö AB
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Uniq Dialog i Malmö AB trots han tidigare har bett Uniq Dialog i Malmö AB att inte kontakta honom.
Företagets uppgifter
Uniq Dialog i Malmö AB (företaget) har anfört att de inte brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ha ringt en konsument som tydligt motsatt sig det. De har försökt kontakta konsumenten två gånger, ett som resulterade i ”inget svar”, innebärande att ingen kontakt eller framkoppling skedde till kund. Den andra gången pågick samtalet i 23 sekunder och resulterade i utfallet Nej-tack. Företaget har uppgett att inga ytterligare kontaktförsök skett efter dessa två gånger. Någon annan kontakt med konsument där exempelvis vederbörande inkommit via epost och bett om att bli borttagen har inte kunnat hittas.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsument efter dennes invändning mot det
Enligt 21 § marknadsföringslagen (2008:486) är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt har motsatt sig detta.
Motstridiga uppgifter har framförts av anmälaren och företaget. Anmälaren har uppgett att blivit uppringd av företaget via telefon trots att han motsatt sig fortsatt kontakt. Företaget har anfört att inga ytterligare samtal skett efter att anmälaren motsatt sig kontakt. I förevarande fall står ord mot ord och NIX-nämnden kan inte med tillräcklig säkerhet säga att det skett en överträdelse. Ärendet lämnas därför utan åtgärd
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare