Ärenden
Moment Group
Uttalande 2023-08-21
Dnr 23-118
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Moment Group
Frågeställning:
Adresserad reklam till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Moment Group har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut adresserad reklam till konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denna mottagit adresserad direktmarknadsföring från Moment Group trots att han är införd i spärregistret NIX adresserat. Anmälaren har vidare uppgett att han varken är eller har varit kunder hos Moment Group.
Företagets uppgifter
Moment Group har uppgett att de i det enskilda fallet har brustit i sina rutiner. Företaget har vidare uppgett att de beklagar det inträffade samt att företaget skall vidta alla åtgärder möjliga för att undvika att något liknande kan hända i framtiden.
NIX-nämndens bedömning
Adresserad direktreklam till konsumenter i NIX adresserats spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sig till spärregistret NIX adresserat anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot adresserad direktmarknadsföring.
I reglerna för NIX adresserat anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Av underlaget i ärendet framgår att anmälaren är registrerade i spärregistret NIX adresserat. Anmälaren har härigenom, i enlighet med 21 § marknadsföringslagen, tydligt motsatt sig att ta emot adresserad direktmarknadsföring.
Av underlaget framgår att Moment Group trots detta har skickat adresserad direktmarknadsföring till anmälaren. Omständigheterna har inte visats vara sådana att något undantag är tillämpligt i ärendet.
Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Moment Group agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare