Ärenden
Telia Sverige AB
Uttalande 2023-08-16
Dnr 23-154
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Telia Sverige AB
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Telia Sverige AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av ett callcenter på uppdrag av Telia Sverige AB trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Telia Sverige AB har uppgett att det efter undersökning visat sig vara den mänskliga faktorn som orsakat att anmälaren blivit felaktig uppringd. Telia Sverige AB har vidare uppgett att de ber om ursäkt för det inträffade och att de har säkerställt att felet inte ska upprepas och har vidtagit åtgärder.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Det är i ärendet ostridigt att Telia Sverige AB ringt en konsument trots att dennes telefonnummer finns registrerat i NIX-Telefon. Telia Sverige AB har uppgett att det varit fråga om ett misstag på grund av den mänskliga faktorn. NIX-nämnden har tidigare avgjort liknande ärenden mot Telia Sverige AB där ett misstag orsakat att en konsument som motsatt sig direktmarknadsföring kontaktats. Det är alltså inte fråga om en engångsföreteelse och NIX-nämnden bedömer därför att situationen ska ses som ett agerande i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare