Ärenden
Telenor Sverige AB
Uttalande 2023-06-26
Dnr 23-168
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Telenor Sverige AB
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Telenor Sverige Aktiebolag har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som tydligt motsatt sig direkt marknadsföring från företaget
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd av Telenor Sverige Aktiebolag (företaget) två gånger i april 2023 i marknadsföringssyfte, efter att han har invänt mot direkt marknadsföring från företaget. Invändningen har gjorts både via direktkontakt med säljare och via företagets hemsida den 7 mars 2023. Anmälaren har vidare uppgett att han är bredbandskund hos företaget samt att han sedan 2021 via direktkontakt med företagets säljare bett företaget att sluta ringa i marknadsföringssyfte.
Företagets uppgifter
Telenor Sverige Aktiebolag har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter som tydlig motsatt sig det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som direkt till företaget meddelar att denna inte vill motta fortsatt marknadsföring från ett enskilt företag anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot framtida marknadsföringserbjudanden.
Telenor Sverige Aktiebolag har underlåtit att yttra sig i ärendet. NIX-nämnden gör sin bedömning baserat på det material som kommit in till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarens uppgifter.
Av underlaget framgår att en konsument som är kund hos företaget vid upprepade tillfällen invänt mot att företaget kontaktar denna i marknadsföringssyfte. När en konsument är kund hos ett företag har företaget vanligtvis rätt att kontakta sina kunder i syfte att erbjuda liknande tjänster. Undantag föreligger dock när en konsument invänt mot att sådan kontakt sker. I föregående fall har konsumenten på ett tydligt sätt enligt 21 § marknadsföringslagen avsagt sig sådan kontakt från företaget, vilket företaget ej respekterat.
NIX-nämnden finner med bakgrund mot detta att Telenor Sverige Aktiebolag därför har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument som tydligt motsatt sig direkt marknadsföring från företaget.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare