Ärenden
Circle K
Uttalande 2023-06-27
Dnr 23-169
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Circle K
Frågeställning:
Marknadsföring via e-post till konsument som ej samtyckt till utskick
NIX-nämndens beslut:
Circle K har agerat i strid med 19 § marknadsföringslagen då de skickat e-postreklam till en konsument utan samtycke
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit e-post från Circle K (företaget) i marknadsföringssyfte utan att han samtyckt till det. Anmälaren har vidare uppgett att denna är kund hos företaget och nyttjar deras korttjänst. I samband med att han gått in på företagets hemsida för att hantera sitt kort har företaget sänt ut e-post i form av information om korttjänsten. Dessa e-postmeddelanden har anmälaren uppfattat som reklam, vilket han ett flertal gånger avsagt sig från genom avprenumerationslänkar bifogade i epostutskicken samt via separata mejl till företaget där han explicit sagt att han inte vill motta någon form av marknadsföring från företaget.
Företagets uppgifter
Circle K har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid e-postreklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det som huvudregel förbjudet att skicka e-postreklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det. Det finns dock undantag från huvudregeln i marknadsföringslagen. Marknadsföraren får kontakta en konsument om marknadsföraren fått konsumentens uppgifter i samband med försäljning av en produkt till konsumenten och marknadsföringen avser likartade produkter samt konsumenten klart och tydligt har getts möjlighet att kostnadsfritt och enkelt motsätta sig att uppgiften används i marknadsföringssyfte när den samlas in samt vid varje efterföljande marknadsföringsmeddelande.
Circle K har underlåtit att yttra sig i frågan. NIX-nämnden baserar sin bedömning på inkommet material till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarens uppgifter.
Av underlaget framgår att konsumenten mottagit e-post från Cirkel K trots att denna avsagt sig framtida e-postutskick innehållande all typ av marknadsföring från företaget. Konsumenten nyttjar företagets korttjänst och i det underlag som NIX-nämnden mottagit innehåller utskicket information om korttjänsten förmåner. Att företaget informerat om korttjänstens förmåner i samband med kortköp kan tolkas som en uppmaning till att använda kortet och tjänsten. Enligt definitionen av marknadsföring i 3 § marknadsföringslagen omfattas även andra åtgärder än reklam som är ägnade att främja avsättningen av och tillgången till en produkt. Syftet med e-postutskicket är därför att betraktas som marknadsföring.
Circle K har därför brutit mot 19 § marknadsföringslagen genom att skicka epost-reklam till en konsument som tydligt motsatt sig marknadsföring från företaget.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare