Ärenden
Oadresserad reklam till konsument med Nej Tack-skylt
Uttalande 2023-09-28
Dnr 23-212, 23-224, 23-225, 23-226, 23-227, 23-228 samt 23-229
Anmälare:
Sju konsumenter
Motpart:
Trädfällarlaget AB
Frågeställning:
Trädfällarlaget AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till sju konsumenter som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Anmälarnas uppgifter
Anmälaren har uppgett att de mottagit oadresserad reklam från Trädfällarlaget AB trots att de tydligt motsatt sig det med en Nej Tack-skylt på brevlådan.
Företagets uppgifter
Trädfällarlaget AB har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via utskick till konsumenter med Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Då företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet låter NIX-nämnden anmälarnas uppgift ligga till grund för bedömningen.
Underlaget visar att Trädfällarlaget AB skickat oadresserad reklam till anmälarna trots att de hade en Nej Tack-skylt på deras brevlådor. Trädfällarlaget AB har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till sju konsumenter som tydligt har motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare