Ärenden
Chiquelle
Uttalande 2023-09-28
Dnr 23-231 samt 23-232
Anmälare:
Två konsumenter
Motpart:
Chiquelle
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam. Krav på tillfredsställande avregistreringsfunktion
NIX-nämndens beslut:
Chiquelle har brutit mot 19 § marknadsföringslagen genom att ha skickat sms-reklam till två konsumenter utan deras samtycke. Chiquelle har brutit mot 20 § marknadsföringslagen genom att inte förse sms-reklamen med en tillfredsställande avregistreringsfunktion
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de har mottagit obeställd reklam via sms från Chiquelle trots att de använt avregistreringsfunktionen i sms-reklamen samt mejlat Chiquelle och bett dem sluta skicka sms-reklam.
Företagets uppgifter
Chiquelle har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
Chiquelle har underlåtit att yttra sig i frågan. NIX-nämnden baserar sin bedömning på inkommet material till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarens uppgifter.
Av underlaget framgår att de två konsumenterna mottagit sms-reklam trots att de genom den befintliga avregistreringsfunktionen i smsutskicket och via mejl bett Chiquelle att inte skicka sms-reklam. Chiquelle har därför brutit mot 19 § marknadsföringslagen genom att skicka sms-reklam till två konsumenter utan dennes samtycke.
Krav på tillfredsställande avregistreringsfunktion
Enligt 20 § marknadsföringslagen ställs det upp ett krav på att sms-reklam ska innehålla en giltig adress till vilken en konsument kan sända en begäran om avregistrering.
Chiquelle har underlåtit att yttra sig i frågan. NIX-nämnden baserar sin bedömning på inkommet material till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarens uppgifter.
Av underlaget framgår att en avregistreringslänk funnits i sms-reklamen men att denna inte har fungerat eftersom de två konsumenterna fortsatt mottagit sms-reklam från Chiquelle. Chiquelle har således brutit mot 20 § marknadsföringslagen eftersom sms-reklamen inte försetts med en tillfredsställande avregistreringsfunktion.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare