Ärenden
Mäklarhuset i Bromma
Uttalande 2023-11-05
Dnr 23-353
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Mäklarhuset i Bromma
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Mäklarhuset i Bromma har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Mäklarhuset i Bromma ett flertal gånger trots att han med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Mäklarhuset i Bromma har uppgett att de har delat ut reklam till konsumenten. Utdelningen har skett på grund utav att en nyanställd delat ut reklamblad felaktigt. Mäklarhuset i Bromma har efter anmälan informerat den nyanställda gällande regler kring reklamutdelning.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att Mäklarhuset i Bromma delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Mäklarhuset i Bromma agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare