Ärenden
Rustabo Sverige AB
Uttalande 2023-11-05
Dnr 23-356
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Rustabo Sverige AB
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Rustabo Sverige AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Rustabo Sverige AB trots att han med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Rustabo Sverige AB har uppgett att de av misstag delar ut reklam till konsumenten. Företaget har vidare bett om ursäkt har efter anmälan uppmärksammat alla säljare att vara mer noggranna inför skylten Nej tack-skylt på brevlådor.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Där är i ärendet ostridigt att Rustabo Sverige AB delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Rustabo Sverige AB agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare