Ärenden
Triofinans
Uttalande 2024-03-15
Dnr 24-013
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Triofinans
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit obeställd reklam via sms utan att ha lämnat samtyckte till det.
Företagets uppgifter
Triofinans har uppgett att konsumenten i samband med en tävling den 19 februari 2023 samtyckt till att tävlingens samarbetspartner kontaktar denna i marknadsföringssyfte. Triofinans är en av dessa samarbetspartner och har därför kontaktat konsumenten i fråga. Triofinans har även anfört att om en konsument önskar att inte motta marknadsföringen kan denna kontakta företagets kundtjänst.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
I 19 § marknadsföringslagen anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots att denne inte givit samtycke till det. Marknadsföraren får kontakta en konsument om denne aktivt valt att ange sitt mobiltelefonnummer för kundkontakt, eller om det föreligger ett etablerat kundförhållande mellan konsumenten och marknadsföraren eller med dennes uppdragsgivare. Konsumenten ska även ha informerats om att uppgifterna kan komma att användas i marknadsföringssyfte via mobiltelefon och fått möjlighet att avböja att uppgifterna används för detta ändamål.
Av inkomna uppgifter till NIX-nämnden framgår att Triofinans vid utskicket för det anmälda sms:et haft samtycke från konsumenten. Triofinans har visat att ett samtycke inhämtats från konsumenten i samband med en tävling. Triofinans har även visat att det berörda samtycket samlats in på ett frivilligt sätt genom att konsumenten getts en möjlighet att bocka i en ruta om att motta erbjudanden från tävlingens samarbetspartner. I samband med den aktuella tävlingen kunde även konsumenten via en länk nå en lista på tävlingens samarbetspartner där Triofinans framgick som en av dessa. NIX-nämnden finner således att ingen överträdelse av 19 § marknadsföringslagen föreligger.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare