Ärenden
Nordiska Inglasningar AB
Uttalande 2024-04-24
Dnr 24-052 samt 24-053
Anmälare:
Två konsumenter
Motpart:
Nordiska Inglasningar AB
Frågeställning:
Krav på samtycke vid sms-reklam
NIX-nämndens beslut:
Nordiska Inglasningar AB har agerat i strid med 19 § marknadsföringslagen då sms-reklam skickats till konsument utan dennes samtycke
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de har mottagit obeställd reklam via sms från Nordiska Inglasningar AB utan att dessa samtyckt till det.
Företagets uppgifter
Nordiska Inglasningar AB har underlåtit att yttra sig i ärendena.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
Nordiska Inglasningar AB har underlåtit att yttra sig i frågan. NIX-nämnden baserar sin bedömning på inkommet material till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarnas uppgifter.
Av underlaget framgår att konsumenterna mottagit sms-reklam utan att ha samtyckt till det. Nordiska Inglasningar AB har därför brutit mot 19 § marknadsföringslagen genom att skicka sms-reklam till två konsumenter utan deras samtycke.
Med detta uttalande är ärendena avslutade.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare