Ärenden
Tryggsam i Sverige AB
Uttalande 2020-02-09
Dnr 19-345
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Tryggsam i Sverige AB
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon.
NIX-nämndens beslut:
Anmälan lämnas utan bifall.
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon blivit uppringd av Tryggsam i Sverige AB (företaget) trots att hon är införd i spärregistret NIX- telefon.
Företagets uppgifter
Företaget har uppgett att det finns en kundrelation mellan dem och anmälaren.
DM-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Företaget har i sitt yttrande uppgett att det föreligger ett kundförhållande mellan dem och anmälaren. DM-nämnden ser ingen anledning att inte tillmäta tilltro till det yttrandet. Anmälan lämnas därför utan bifall.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström
Sekreterare