Ärenden
Viasat
Uttalande 2020-02-27
Dnr 19-356
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Viasat
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Viasat har brutit mot 21 § marknadsföringslagen eftersom företaget har ringt en konsument i direkt marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han blivit uppringd i direkt marknadsföringssyfte den 20 november 2019 trots att han tidigare har invänt mot att bli kontaktad av Viasat (företaget) i det syftet. Anmälaren har även uppgett att företaget har bekräftat att de skulle föra in honom i internt spärregister.
Företagets uppgifter
Företaget har uppgett att anmälaren kontaktats vid ett tillfälle, den 20 november 2019 av företagets underleverantör.
DM-nämndens bedömning
Samtal till konsument som tydligt har motsatt sig det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till en enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta.
Av underlaget framgår att anmälaren hävdar att han kontaktat företaget och motsatt sig kontakt från dem, samt att han fått bekräftat att han skulle föras in i internt spärregister. Företaget har däremot uppgett att de endast ringt anmälaren vid ett tillfälle.
DM-nämnden finner ingen anledning att inte tillmäta tilltro till anmälarens uppgift om att han motsatt sig kontakt från företaget.
Viasat har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att låta ringa en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström
Sekreterare