Ärenden
Svensk Mobiltjänst AB
Uttalande 2020-05-08
Dnr 20-053
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svensk Mobiltjänst AB
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Anmälan lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon blivit uppringd av Svensk Mobiltjänst AB (företaget) trots att hon är införd i spärregistret NIX- telefon.
Företagets uppgifter
Företaget har uppgett att de inte bedriver någon konsumentsförsäljning via telefon. Det anmälda telefonnumret tillhör heller inte företaget.
DM-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Av underlaget framgår att företaget inte bedriver konsumentförsäljning samt att det i anmälan angivna telefonnumret inte tillhör företetaget. Anmälan lämnas därför utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare