Ärenden
Verisure Secure
Uttalande 2020-05-08
Dnr 20-057
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Verisure Secure
Frågeställning:
Marknadsföring per telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Verisure Secure har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då de låtit ringa en konsument i direktmarknadsföringssyfte som tydligt har motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon blivit uppringd av Verisure Secure (företaget) i direktmarknadsföringssyfte trots att hon är införd i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Företaget har inte motsatt sig uppgiften att anmälaren blivit uppringd i direktmarknadsföringssyfte av företaget. Företaget uppger vidare att de vid telefonförsäljning använder sig at telefonlistor som är kontrollerade mot NIX-Telefon men att en anställd troligen på egen hand har tagit fram anmälarens telefonnummer och ringt detta. Företaget anser att detta är oacceptabelt och olyckligt och ber om ursäkt för incidenten.
DM-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
Av underlaget framgår att företaget har ringt anmälaren i direktmarknadsföringssyfte trots att anmälaren varit införd i spärregistret NIX-Telefon. Företaget har därmed brutit mot 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare