Ärenden
Svensk Fastighetsförmedling
Uttalande 2020-05-01
Dnr 20-061
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Svensk Fastighetsförmedling
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Svensk Fastighetsförmedling har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då de delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta genom Nej tack-skylt
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han tagit emot oadresserad reklam från Svensk Fastighetsförmedling (företaget) trots att han med en Nej tack-skylt på sin brevlåda visat att han inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
Företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet.
DM-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet. DM-nämnden gör sin bedömning baserat på det material som kommit in till nämnden. Av underlaget framgår att företaget låtit dela ut oadresserad reklam i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Etiska nämnden för direktmarknadsföring
Mattias Grundström, Sekreterare
e.u. Sofia Björkbacka, Beredningsjurist