Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Enklare

Uttalande 2021-08-17

Dnr 21-078

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Enklare

Frågeställning:

Marknadsföring per telefon till konsument som tydligt motsatt sig sådan reklam.

NIX-nämndens beslut:

Anmälan lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter

Anmälaren har uppgett att denna blivit uppringd av Enklare (företaget) den 29 juni trots att mottagaren tidigare har bett företaget att inte kontakta honom.

Företagets uppgifter

Företaget har bekräftat att de varit i kontakt med anmälaren vid två tillfällen. Första gången den 23 juni, det samtalet var 2 sekunder långt. Andra gången den 29 juni, då anmälaren självkontaktade företaget. Under detta samtal informerade anmälaren att han ej var intresserad av företaget tjänst. Företagets agent noterade då att anmälaren inte var intresserad i företagets system.

NIX-nämndens bedömning

Direktmarknadsföring via telefon till konsument som tydligt motsatt sig det

Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Av underlaget framgår att anmälaren motsatt sig reklam från företaget den 29 juni, efter att ha blivit uppringd den 23 juni. Inget visar att anmälaren motsatt sig reklam från företaget innan företaget ringde anmälaren den 23 juni. Anmälan lämnas därför utan åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2021 Friade Avgjorda ärenden Telemarketing

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies