Ärenden
Tryggsam
Uttalande 2021-12-17
Dnr 21-214
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Tryggsam
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon.
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarnas uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon har blivit uppringd av Tryggsam trots att hennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-telefon.
Företagets uppgifter
Tryggsam har uppgett att anmälaren samtyckt till att Tryggsam kontaktar henne i marknadsföringssyfte. Tryggsam har uppgett att anmälaren i samband med att hon anmält sig till en tävling har kryssat i en ruta genom vilken det framgår att samtycke ges till att Tryggsam kontaktar tävlingsdeltagaren i marknadsföringssyfte.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon. I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad. Av underlaget framgår att Tryggsam har kontaktat anmälaren i marknadsföringssyfte trots att dennes telefonnummer varit registrerat i spärregistret NIX-telefon. Det framgår emellertid även att anmälaren genom en tävlingsanmälan samtyckt till att Tryggsam kontaktar henne i marknadsföringssyfte. Undantaget som anges i reglerna för NIX-telefon om att konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande är således tillämpligt. NIX-nämnden bedömer att Tryggsams agerande inte står i strid med 21 § marknadsföringslagen. NIX-nämnden lämnar ärendet utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare