Ärenden
Trädfällarlaget AB
Uttalande 2022-03-17
Dnr 22-042
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Trädfällarlaget AB
Frågeställning:
Marknadsföring per post till konsument med Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Trädfällarlaget har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit oadresserad reklam från Trädfällarlaget trots att han har en Nej Tack-skylt på sin brevlåda.
Företagets uppgifter
Företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via utskick till konsumenter med Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Eftersom Trädfällarlaget har underlåtit att yttra sig i ärendet lägger NIX-nämnden anmälarens uppgifter till grund för sin bedömning i ärendet.
Av anmälarens uppgifter framgår att denne mottagit oadresserad reklam från Trädfällarlaget trots att han har en Nej Tack-skylt uppsatt på sin brevlåda. NIX-nämnden bedömer mot bakgrund av detta att Trädfällarlaget har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare