Ärenden
Skandiamäklarna
Uttalande 2022-11-08
Dnr 22-284
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Skandiamäklarna
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon.
NIX-nämndens beslut:
Skandiamäklarna har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det.
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Skandiamäklarna trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-telefon.
Företagets uppgifter
Skandiamäklarna har uppgett att de beklagar det inträffade. Skandiamäklarna har vidare uppgett att företaget omgående har vidtagit åtgärder i det specifika ärendet genom att uppmärksamma vårt lokala kontor på Hisingen, Göteborg beträffande händelsen. Skandiamäklarna har uppgett att händelseförloppet och processen ses över och både praktikanter, medarbetare och leverantörer är kontaktade för att det inte ska ske igen.
Skandiamäklarna har uppgett att företaget informerar sina medarbetare och leverantörer samt ser över kommunikationshanteringen kontinuerligt, allt efter de riktlinjer som befintlig marknadsföringslag säger samt att SkandiaMäklarna alltid rekommenderar sina lokala kontor att använda sig av uppdaterade versioner av telefonlistor och använda sig av återförsäljare som tar bort spärrade nummer vid kontakt med konsument.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i NIX spärregister
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon. I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Av underlaget i ärendet framgår att Skandiamäklarna har kontaktat anmälaren i marknadsföringssyfte trots att anmälarens telefonnummer varit registrerat i spärregistret NIX-telefon. Omständigheterna har inte varit sådana att något undantag kan anses tillämpligt i ärendet. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Skandiamäklarna agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare