Ärenden
Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB, Årsta
Uttalande 2023-05-14
Dnr 23-126, 23-127 samt 23-128
Anmälare:
Tre konsumenter
Motpart:
Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB, Årsta
Frågeställning:
Adresserad direktreklam till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka adresserad reklam till tre konsumenter som tydligt motsatt sig det
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de har mottagit adresserad reklam Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB trots att de är införda i spärregistret NIX adresserat.
Företagets uppgifter
Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Adresserad direktreklam till konsumenter i spärregistret NIX adresserat
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sig till spärregistret NIX adresserat anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot adresserad direktmarknadsföring.
I reglerna för NIX adresserat anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och kontakten avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB har underlåtit att yttra sig i frågan. NIX-nämnden baserar sin bedömning på inkommet material till nämnden och baserar därför sin bedömning på anmälarens uppgifter.
Av underlaget framgår att konsumenterna mottagit adresserad reklam trots att de är införda i NIX adresserat. Något undantag har inte visats tillämpligt. Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka adresserad reklam till tre konsumenter som tydligt motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare