Ärenden
Uniq Dialog
Uttalande 2023-06-21
Dnr 23-142 samt 23-143
Anmälare:
Två konsumenter
Motpart:
Uniq Dialog
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsumenter som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Ärendena lämnas utan åtgärd
Anmälarnas uppgifter
Två konsumenter har uppgett att dessa har blivit uppringd ett flertal gånger av Uniq Dialog trots att de motsatt sig vidare kontakt från företaget.
Företagets uppgifter
Uniq Dialog i Malmö har uppgett att de vid kontakt med de två konsumenterna haft ett etablerat kundförehållande via sina samarbetspartners. Företaget har poängterat att de som callcenter endast är personuppgiftsbiträde och har kontaktat konsumenterna efter deras samarbetspartners givna personuppgifter.
Uniq Dialog har vidare uppgett att de inte kontaktat konsumenterna efter att deras begäran om spärr har mottagits och registrerats.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsument efter dennes invändning mot det
Enligt 21 § marknadsföringslagen (2008:486) är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt har motsatt sig detta.
I båda två fallen har Uniq Dialog redogjort att samtalspärren inte inkommit förrän efter att de anmälda samtalen ägt rum. NIX-nämnden medger att företaget inte kan ha brutit mot 21 § marknadsföringslagen om dessa uppgifter stämmer. Nämnden ser dock allvarligt på att ett flertal konsumenter har anmält företaget för att de inte registrerat när konsumenterna avsagt sig fortsatt marknadsföring från företaget men har inget underlag för att misstro företagets uppgifter.
Ärendena lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare