Ärenden
Trädfällarlaget AB
Uttalande 2023-11-17
Dnr 23-343 samt 23-344
Anmälare:
Två konsumenter
Motpart:
Trädfällarlaget AB
Frågeställning:
Oadresserad reklam till konsument med Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Trädfällarlaget AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de mottagit oadresserad reklam från Trädfällarlaget AB trots att de tydligt motsatt sig detta med en Nej Tack-skylt på brevlådan.
Företagets uppgifter
Trädfällarlaget AB har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via utskick till konsumenter med Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Då företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet låter NIX-nämnden anmälarnas uppgift ligga till grund för bedömningen.
Underlaget visar att Trädfällarlaget AB skickat oadresserad reklam till anmälarna trots att de haft en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Trädfällarlaget AB har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till två konsumenter som tydligt har motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare