Ärenden
Sequoiaträdvård
Uttalande 2024-02-13
Dnr 23-457
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Sequoiaträdvård
Frågeställning:
Oadresserad reklam till konsument med Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Sequoiaträdvård har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit oadresserad reklam från Sequoiaträdvård trots att han tydligt motsatt sig detta med en Nej Tack-skylt på brevlådan samt via direkt kontakt med företaget.
Företagets uppgifter
Sequoiaträdvård har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via utskick till konsumenter med Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Då företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet låter NIX-nämnden anmälarens uppgift ligga till grund för bedömningen.
Underlaget visar att Sequoiaträdvård skickat oadresserad reklam till anmälaren trots att denne haft en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Sequoiaträdvård har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt har motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare