Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Svenska postkodlotteriet AB

Uttalande 2024-04-17

Dnr 24-058

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Svenska postkodlotteriet AB

Frågeställning:

Behandling av personuppgifter

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att Svenska postkodlotteriet ringt henne i marknadsföringssyfte trots att hon tidigare begärt att hennes personuppgifter ska raderas.

Företagets uppgifter
Svenska postkodlotteriet (Postkodlotteriet) har uppgett att de har ringt anmälaren den 5 februari 2024 utan svar och sedan den 6 februari 2024. Anmälaren har kontaktat Postkodlotteriet via e-mail den 5 februari 2024 för att begära om att få sina personuppgifter raderade. Postkodlotteriet besvarade anmälarens e-mail den 6 februari 2024 och informerade konsumenten att denna måste återkomma om hon önskar att finnas med på Postkodlotteriets spärrlista. Postkodlotteriet har vidare anfört att konsumenten aldrig återkom med besked om detta och därför hade företaget inte satt upp konsumenten på spärrlistan till det anmälda samtalet.

Postkodlotteriet har vidare uppgett att en konsument som begär att få sina personuppgifter raderade inte får samma skydd mot framtida reklam eftersom denna då inte återfinns på företagets spärrlista. När företaget sedan köper in listor från Dun & Bradstreet, kontrolleras listorna mot NIX-registret och Postkodlotteriets egen spärrlista och om en konsument då inte står med på spärrlistan alternativt är anmäld i NIX kan marknadsföring mot konsumenten ske. Postkodlotteriet menar att eftersom anmälaren varken meddelat om att bli upprättad i företagets egen spärrlista eller anmält sig till NIX-spärregister, att de inte har haft möjlighet att undanta henne från direkt marknadsföring. De tydliggör också att en eventuell spärr tar en dag att genomföra innan spärren till fullo kan ges verkan.

Efter anmälan har Postkodlotteriet uppmärksammat att liknande situationer är ett återkommande problem och därför ansett att en ny process för att hantera begäran om radering bör införas. Därför har företaget från och med den 1 mars 2024 en ny rutin där de i samband med att en person begär sig raderad, även raderar denne och lägger in denna i företagets spärrlista samt skickar ut information om att detta gjorts till konsument. Efter anmälan är nu även anmälaren inlagd på företagets spärrlista.

NIX-nämndens bedömning
Behandling av personuppgifter
EU:s förordning om personuppgifter (GDPR) reglerar bland annat hur ett företag får behandla personuppgifter i sin verksamhet. Av artikel 5 framgår ett krav på att behandlingen av personuppgifter ska vara laglig. Artikel 6 räknar upp på vilka grunder en verksamhet kan behandla personuppgifter.

Om personuppgifter behandlas för direkt marknadsföring har den registrerade enligt artikel 21.2 rätt att när som helst invända mot behandlingen av personuppgifter för det ändamålet. Enligt artikel 21.3 ska personuppgifterna inte längre behandlas för direkt marknadsföring om den registrerade invänder mot sådan behandling. Enligt artikel 17.1 c har den personuppgiftsansvarige en skyldighet att utan onödigt dröjsmål radera den registrerades personuppgifter om den registrerade invänder mot behandlingen i enlighet med artikel 21.2 (såvida inte uppgifterna är nödvändiga i behandlingen för något annat ändamål).

NIX-nämnden bedömer den anmälda händelsen som att anmälaren via e-postkontakt begärt om att få sina personuppgifter raderade. Enligt den konversation som konsumenten haft med Postkodlotteriet framgår att denna endast begärt att få sina personuppgifter raderade. Det ska dock, enligt NIX-nämnden även förstås som en invändning mot fortsatt behandling för direktmarknadsföringsändamål och företaget bör, för att efterkomma denna begäran, vidta erforderliga åtgärder som exempelvis företagets spärrlista mot framtida marknadsföring.

Av underlaget framgår dock att Postkodlotteriet har informerat konsumenten att denna kan upprättas på en spärrlista förutsatt att denna begär det men att företaget inte tolkat att anmälaren önskat att bli registrerad på den interna spärrlistan. Postkodlotteriet ansåg i den aktuella situationen att det ännu stod oklart hur begäran från konsumenten skulle tolkas. Eftersom konsumenten inte återkom trots att denna mottagit information om att Postkodlotteriet kunde upprätta denna på en spärrlista, anser NIX-nämnden att det inte i det enskilda fallet bör ålägga Postkodlotteriet ansvar för att konsumenten sedan mottog direkt marknadsföring dagen efter e-postbegäran om radering av personuppgifter skickats. NIX-nämnden ställer sig även positivt till de ändrade rutiner Postkodlotteriet infört efter anmälan.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Behandling av personuppgift Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sidan använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.