Ärenden
Telia
Uttalande 2024-05-02
Dnr 24-073
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Telia
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument som tydligt motsatt sig det
NIX-nämndens beslut:
Telia har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Telia tre gånger trots att han tidigare har bett Telia att inte ringa honom.
Företagets uppgifter
Telia har uppgett att anmälaren har befintliga tjänster hos Telia och har inte avsagt sig kontakt via telefon. En spärr har efter anmälan lagts in. Telia har vidare anfört att om anmälaren önskar att säga upp tjänster är han välkommen att kontakta företaget.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter efter dennes invändning mot det
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta.
Av ovanstående uppgifter framgår att anmälaren blivit uppringd av Telia i marknadsföringssyfte. Telia hävdar att detta beror på att anmälaren fortfarande är kund hos företaget medan anmälaren menar att han flyttat ifrån den bostad som abonnemanget för tv ingick i samt att han också vid samtalet uppgett att han önskar att bli borttagen som kund. NIX-nämnden har i frågan inte att bedöma om anmälaren fortsatt är kund hos Telia utan om den motsägelse som anmälan uppgett vid samtalen har respekterats. Enligt anmälaren har han tydligt uttryckt att han önskar att Telia slutar ringa honom, Telia har däremot ingen notering om att anmälaren inte vill bli kontaktad per telefon i marknadsföringssyfte. En motsägelse mot att bli kontaktad i direktmarknadsföring kan ske på olika sätt och en konsument ska oavsett om denna är kund eller inte kunna motsäga sig framtida marknadsföring via direktkontakt med företaget, vilket anmälaren i fråga måste bedömas ha gjort. NIX-nämnden kan inte förklara varför Telia inte noterat att anmälaren motsatt sig det men finner det osannolikt att anmälaren under tre samtal inte på ett tydligt sätt fått fram att denna inte fortsatt vill bli uppringd.
NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Telia har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare