Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Allente

Uttalande 2024-05-01

Dnr 24-077 samt 24-078

Anmälare:

Två konsumenter

Motpart:

Allente

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Allente har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det

Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de har blivit uppringda av Allente trots att deras telefonnummer är registrerade i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter
Allente har i 24-077 uppgett att anmälaren vart kontaktad av en av deras telemarketingpartners i maj 2023. I detta samtal avtalades det att den specifika säljaren skulle återkomma till kund vid ett senare tillfälle. Då säljaren sedan slutade innan ny kontakt med kunden skulle ske, har kundens telefonnummer blivit överförd till en ringlista, nåt som inte skulle skett. Allente har vidare uppgett att kundens telefonnummer är nu säkerställd borttaget från alla ringlistor och kvalitetssäkrad in mot NIX-registret.

Allente har i 24-078 uppgett att anmälaren har registrerat sig för en tävling där man kunnat vinna en robotdammsugare och samtidigt godkänt att Allente kan kontakta anmälaren. Anmälaren registrerade sig 18 januari 2024. Allente har bifogat underlag som visar tävlingsformuläret, villkoren för tävlingen samt anmälarens uppgifter och när samtycket samlades in.

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

24-077
Det är i ärendet ostridigt att anmälaren kontaktats av Allente via telefon i marknadsföringssyfte trots att anmälarens telefonnummer är anmält till spärregistret NIX-Telefon. Allente har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.

24-078
Det är i ärendet ostridigt att Allente har kontaktat anmälaren i marknadsföringssyfte trots att deras telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon. Allente har emellertid anfört att anmälaren samtyckt till detta i samband med att denne deltagit i en tävling.

Kravet på samtyckets utformning vid tillämpningen av 19-21 §§ marknadsföringslagen har motsvarande innebörd som i GDPR. Det innebär bland annat att det ska vara frivilligt och informerat. Att samtycket ska vara informerat betyder att den som ger sitt samtycke ska ha full insikt i vad samtycket innebär och får för konsekvenser.

I tävlingsformuläret i förevarande fall finns en som utgångspunkt icke-markerad ruta för samtycke. Av texten bredvid rutan framgår att konsumenten genom att kryssa i rutan samtycker till villkoren och sekretesspolicyn samt att han eller hon kan komma att bli kontaktad i marknadsföringssyfte. I texten ges en länk till de företag som kan komma att kontakta tävlingsdeltagaren via telefon, e-post och/eller sms. Tävlingsdeltagaren informeras om att samarbetspartners kan kontakta denne trots en tidigare registrering i NIX-Telefon. Genom att följa länken nås konsumenten av en lista i vilken samtliga företag står namngivna. Här ges konsumenten även en möjlighet att välja bort de företag denne inte önskar att ta emot marknadsföring från. Det finns även möjlighet att med ett tryck avmarkera samtliga företag. Tävlingsdeltagaren informeras även i texten om att denne när som helst kan återkalla sitt samtycke genom att mejla tävlingsarrangören.

NIX-nämnden bedömer att samtycket i detta fall uppfyller de krav som ställs på ett sådant. I samtyckestexten på förstasidan av tävlingsdeltagandet framgår att det är fråga om flera företag och länken till dessa är utmärkt. Följs länken nås tävlingsdeltagaren av en lista över samtliga företag som kan komma att kontakta denne, tillsammans med en möjlighet att välja bort de företag deltagaren inte önskar ta emot marknadsföring från. Med hänsyn till att samtliga företag är markerade som utgångspunkt är det även av betydelse för bedömningen att det genom ett knapptryck är möjligt att avmarkera samtliga.

Mot bakgrund av ovanstående finner NIX-nämnden att undantaget om att konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande är tillämpligt och Allentes agerande är således inte i strid med 21 § marknadsföringslagen. Ärendet lämnas utan åtgärd.

Med detta uttalande är ärendena avslutade.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Telemarketing Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sidan använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.