Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Verisure Sverige AB

Uttalande 2024-06-07

Dnr 24-096

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Verisure Sverige AB

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Verisure trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter
Verisure Sverige AB (Verisure) har uppgett att de mottagit kontaktuppgifter om konsumenten från Villaägarna eftersom företagen har ett allianssamarbete. Kravet på förfarandet är att information ska gå ut till berörda medlemmar och att listan ska vara kontrollerad mot spärregister. Verisures interna utredning har visat att listan som företaget mottagit inte varit kontrollerad mot NIX-Telefons spärregister. I samband med att orsaken uppstagats har rutinerna sedan setts över. Verisure har vidare anfört att de efter anmälan spärrat anmälarens telefonnummer i företagets egna databaser.

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Av redogjorda uppgifter framgår att en konsument kontaktats trots att denna är uppförd i NIX-Telefons spärregister. Konsumenten har kontaktats på grund utav att denna förekom i den kontaktlista som Villaägarna distribuerat till Verisure. Av Verisures inkomna uppgifter framgår att den kontaktlista där konsumenten förekom skulle ha kontrollerats av Villaägarna mot spärregistret, något som inte gjorts. Att Verisure kontaktat konsumenten anser NIX-nämnden skett av misstag, beaktande att Verisure rimligen gjort vad som kan krävas av företaget i den givna situationen. Ärendet lämnas utan vidare åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare


 


2024 Telemarketing Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.