Ärenden
Hi3G Access AB
Uttalande 2024-06-07
Dnr 24-102
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Hi3G Access AB
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Hi3G Access AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Hi3G Access AB trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Hi3G Access AB har uppgett att det telefonnummer som kontaktat konsumenten tillhör Hi3G Access AB återförsäljare Key Solutions AB. Återförsäljaren har på uppdrag av Hi3G Access AB kontaktat konsumenten i enlighet med det avtal som föreligger mellan företagen. Enligt Hi3G Access AB avtal framgår att Återförsäljaren föreskrivs att återförsäljaren ska utföra alla uppdrag i enlighet med tillämplig lag, branschstandard- och praxis. Därutöver ska telemarketingbranschens etiska regler samt uppförandekoder som tagits fram av bransch- och intresseorganisationen Kontakta följas. Återförsäljarna har således i förhållande till Hi3G Access AB förbundit sig att enbart kontakta konsumenter vars telefonnummer inte återfinns i NIX-registret. De ringlistor Återförsäljaren använder tvättas därmed kontinuerligt mot NIX-registret.
Hi3G Access AB har vidare uppgett att det efter kontakt med återförsäljaren kan konstatera att avtalet följts, däremot har kvinnan som använder det uppringda telefonnumret bett återförsäljaren att ringa hennes son eftersom det är sonen som ansvarar för hennes abonnemang. Återförsäljaren kontaktade därefter sonen på det hänvisade telefonnumret (dvs. telefonnumret som är föremål för anmälan) i enlighet med kvinnans önskemål men kontrollerade dessvärre inte att numret är tvättat mot NIX-registret. Hi3G Access AB beklagar det inträffade.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
Av redogjorda uppgifter framgår att Hi3G Access ABs återförsäljare har kontaktat anmälaren efter att säljaren fått kontaktuppgifter till denna från hans mamma. Säljaren har sedan inte kontrollerat telefonnumret mot NIX-Telefons spärregister. Nämnden har tidigare uttalat att ett telefonnummer alltid måste kontrolleras mot spärregistret oavsett om en annan person ger en säljare ett telefonnummer att kontakta ansvarig för abonnemang på. NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Hi3G Access AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare