Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Telenor

Uttalande 2024-08-15

Dnr 24-108

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Telenor

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon har blivit uppringd av Telenor trots att hennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon. Anmälaren har vidare uppgett att hon tidigare hade ett avtal med Bredbandsbolaget om att de inte skulle ringa henne i marknadsföringssyfte trots att hon var kund hos företaget.

Företagets uppgifter
Telenor har uppgett att de kontaktat anmälaren som har en pågående avtalsrelation med Telenor varför inte NIX-registret ska tillämpas. Telenor har vidare informera att när en sammanslagning genomfördes från Bredbandsbolaget till Telenor överfördes även samtliga inställningar från Bredbandsbolaget. Dock har det inte funnits någon inställning med inlagd begäran som avser spärr för marknadsföring i anmälares kundbild. Telenor har vidare uppgett att de beklagar det inträffade samt att anmälaren vid det aktuella samtalet mottog felaktig information av Telenors kundservice den 19 mars 2024 då informationen getts av en ny medarbetare. Efter anmälan har Telenor förenklat för sina medarbetare att hitta information om hur en begäran om spärr för marknadsföring ska genomföras. Telenor har även noterat att kunden inte vill bli kontaktad för telemarketing i framtiden.

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Av ovanstående uppgifter är det ostridigt att anmälaren blivit kontaktad under 2024 av Telenor i marknadsföringssyfte. Anmälaren hävdar att hon vid ett ingått avtal med Bredbandsbolaget tidigare haft en spärr om att inte motta telemarketing, något som Telenor inte kan se idag. Så som NIX-nämnden uppfattat situationen har denna spärr 2018 i samband med att Telenor förvärvade Bredbandsbolaget och dess kunder försvunnit ur kundsystemet. Vid händelser av förvärv av kunder där avtal fortlöper in i det nya företaget bör även inlagda spärrar medfölja befintliga avtal. Det är i huvudsak det förvärvande företagets skyldighet att se till att befintliga kundspärrar fortlöper. I det enskilda fallet förvärvade Telenor avtalsförhållandet med konsumenten från Bredbandsbolaget. Anmälaren mottog sedan telefonsamtal från Telenor flera år senare. Vid det tillfället kunde Telenor inte notera den spärr som tidigare förelegat. I det normala fallet föreligger vid sådant avtalsförhållande ett etablerat kundförhållande och undantag för NIX-Telefonsregler gäller därmed, förutsatt att konsumenten inte motsatt sig vidare marknadsföring.

Av inkomna uppgifter så får anses ha framgått att anmälaren tidigare invänt mot fortsatt telemarketing och att det därefter skett en sammanslagning av Bredbandsbolaget (som invändningen gjordes riktades till) och Telenor. Det har därefter förflutit en längre tidsperiod där spärren vid oklar tidpunkt fallit ur kundregistret. Det rör sig om ett enstaka fall där Telenor efter anmälan agerat på ett sätt som styrker att de ämnat att respektera konsumentens invändning mot marknadsföring.

Vid en sammantagen bedömning i det enskilda fallet har NIX-nämnden överseende med det misstag som skett och lämnar ärendet utan vidare åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare


 


2024 Telemarketing Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.