Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Vattenfall AB

Uttalande 2024-06-25

Dnr 24-127

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Vattenfall AB

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han har blivit uppringd av Vattenfall AB trots att hans telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter
Vattenfall AB (Vattenfall) ser allvarligt på anmälan och har uppgett att de mottagit anmälarens telefonnummer av sin samarbetspartner Svensk Fastighetsförmedling. Vid mottagandet av telefonnumret skulle Svensk Fastighetsförmedling ha kontrollerat telefonnumret mot NIX-Telefons spärregister. Vattenfall har vidare uppgett att företaget samarbetat med Svensk Fastighetsförmedling för att erbjuda kunder som sålt eller köpt en bostad ett speciellt erbjudande om elavtal. Vattenfalls enskilda utredning har visat att anmälaren ifråga har köpt en fastighet genom Svensk Fastighetsförmedling och därefter fått information via Svensk Fastighetsförmedlings app ”House:id” samt genom en fysisk PDF att han kommer att bli uppringd av Vattenfall med erbjudande om ett nytt elavtal. Vattenfall har även uppgett att konsumenten i samband med att information om erbjudandet skickats ut ska ha haft möjlighet att motsätta sig framtida kontakt om erbjudandet, något kunden inte gjort. Vattenfall har efter anmälan spärrat konsumentens telefonnummer i deras system för framtida kontakt gällande erbjudandet. Vattenfall AB har även uppgett att de i framtiden själva kommer att kontrollera de telefonnummer de mottar från Svensk Fastighetsförmedling mot spärregistret NIX-Telefon.

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Av ovanstående uppgifter framgår att konsumenten mottagit ett telefonsamtal om erbjudande för elavtal från Vattenfall trots att denna är upprättad i spärregistret NIX-Telefon. Det har vid tillfället funnits ett kundförhållande enbart mellan Vattenfall:s samarbetspartner Svensk Fastighetsförmedling och konsumenten i fråga. Det kundförhållandet går däremot inte att härleda vidare till Vattenfall. Vattenfalls inkomna uppgifter till NIX-nämnden styrker att Vattenfall var i god tro om att konsumentens telefonnummer hade blivit nix-kontrollerat av Svensk Fastighetsförmedling innan de mottog telefonnumret och ringde upp konsumenten. Av redogjorda uppgifter framgår det dock att sådan kontroll uteblivits och att konsumenten därmed kontaktats trots nix-spärr.

Efter att Vattenfall mottagit anmälan har åtgärder vidtagits och då det även rör sig om en engångsföreteelse väljer NIX-nämnden dennas gång att lämna anmälan utan åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare


 


2024 Telemarketing Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.