Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Vinklubben i Norden AB

Uttalande 2024-06-26

Dnr 24-136 samt 24-137

Anmälare:

Två konsumenter

Motpart:

Vinklubben i Norden AB

Frågeställning:

Krav på samtycke vid sms-reklam.
Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion i sms-reklam

NIX-nämndens beslut:

Ärendena lämnas utan åtgärd

Anmälarnas uppgifter
Anmälarna har uppgett att de mottagit obeställd reklam via sms trots att de inte har lämnat samtyckte till det. Av underlaget framgår även att sms:en saknat en tillfredställande avregistreringsfunktion.

Företagets uppgifter
Vinklubben i Norden AB (Vinklubben) har uppgett att deras kundregister endast består av personer som registrerat sig på eget initiativ då företaget inte köper in kontaktuppgifter. På företagets hemsida kan en konsument välja att registrera sig för nyhetsbrev och då ange både e-post och telefonnummer. Vinklubben har vidare angett att de anmälda sms-utskicken alltid har en medföljande avregistreringslänk. Däremot har det vid tidpunkten för de anmälda utskicken skett ett byte av sms-leverantör hos Vinklubbens leverantör av utskickningsverktyg. En information som Vinklubben aldrig nåddes av. Vinklubben blev i stället uppmärksammad om bristen i avregistreringssystemet den 4 april 2024 av att en konsument kontaktade företaget om att avregistreringsfunktionen inte fungerade korrekt. Den 5 april kontaktade därmed Vinklubben utskickningsleverantören för att utreda och åtgärda felet vid avregistreringen. Utskickningsleverantören försäkrade sedan den 10 april Vinklubben om att det inte förelåg problem i avregistreringsfunktionen varpå Vinklubben skickade nya utskick, vilket är det datum då anmälarna mottagit sina sms-utskick. Vinklubben kunde efter en tid se notering kring vilka användare som försökt avregistrerat sig och raderade då alla kontaktuppgifter kring dessa konsumenter. Vinklubben har därför förklarat att registerunderlag kring när anmälarna samtyckt inte kan tas fram eftersom de redan är raderade i systemet. Vinklubben har vidare förklarat att den troligaste förklaringen till varför anmälarna mottagit utskicken, trots att de uppgett att de inte anmält sig, är att en annan konsument av misstag registrerat anmälarnas telefonnummer. Vinklubben har även beklagat det inträffade och ser allvarligt på det inträffade.

NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam

Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.

I 19 § marknadsföringslagen anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots att denne inte givit samtycke till det. Marknadsföraren får kontakta en konsument om denne aktivt valt att ange sitt mobiltelefonnummer för kundkontakt, eller om det föreligger ett etablerat kundförhållande mellan konsumenten och marknadsföraren eller med dennes uppdragsgivare. Konsumenten ska även ha informerats om att uppgifterna kan komma att användas i marknadsföringssyfte via mobiltelefon och fått möjlighet att avböja att uppgifterna används för detta ändamål.

Av ovanstående redogjorda uppgifter framgår att det är oklart hur anmälarnas telefonnummer hamnat i Vinklubbens kunddatabas. Vinklubbens förklaring är att andra konsumenter av misstag ska ha skrivit in anmälarnas telefonnummer. På grund utav den rådande situationen med att Vinklubben raderat kunders kontaktuppgifter är det svårt att kartlägga till vilket namn som telefonnumren har registrerats. Det ligger vanligen på företaget som har kontaktat konsumenten att bevisa att ett samtycke förelåg vid tidpunkten för utskicken. I föregående fall har inget samtyckesunderlag kunnat bevisas.

Vinklubben har i stället inkommit med uppgifter som styrker att de vid utskicken för sms:en varit i god tro om att konsumenterna samtyckt till marknadsföringen och gjort vad de kunnat för att konsumenter som inte vill motta utskick inte ska få dessa i framtiden.

Sammantaget anser nämnden att Vinklubben i det enskilda fallet inte ska klandras för den uppkomna situationen. Anmälningarna lämnas i denna del utan vidare åtgärd.

Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion
Enligt 20 § marknadsföringslagen ställs det upp ett krav på att sms-reklam ska innehålla en giltig adress till vilken en konsument kan sända en begäran om avregistrering. Enligt anmälan har sådan adress funnits i sms-reklamen men har inte fungerat.

NIX-nämnden gör bedömningen att Vinklubben skickat sms-reklam som inte försetts med en tillfredsställande avregistreringsfunktion. Men givet Vinklubbens bevisning om att felet inte beror på Vinklubbens eget agerande utan på tredje part (Vinklubbens leverantör av utskickningsverktyg) anser NIX-nämnden att ärendena även i denna del bör lämnas utan vidare åtgärd. Avgörande för nämndens bedömning är att Vinklubben agerat efter vad som rimligen kan krävas av företaget för att säkerställa att avregistreringsfunktionen fungerar. Vinklubbens underlag visar på att företaget vid uppdagandet av problemet kontaktat sin leverantör, undersökt felet och vid nästa utskick (de som anmälarna mottog) var i god tro om att systemet fungerade korrekt.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare


 



2024 SMS eller MMS Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sidan använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.