Ärenden
Krav på samtycke vid sms-reklam
Uttalande 2024-08-14
Dnr 24-150
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Krav på samtycke vid sms-reklam
Frågeställning:
Ärendet lämnas utan åtgärd
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit obeställd reklam via sms utan att ha lämnat samtyckte till det.
Företagets uppgifter
Enklare har uppgett att de ser allvarligt på anmälan och har därför granskat ärendet internt för att utreda vad som skett, vilket redogörs i det följande. Anmälaren skapade 4 januari 2024 kl. 15:42 en kreditansökan på Enklares webbplats. I samband med att anmälaren skapat kreditansökan har denne haft möjlighet att gå med i Enklares kundklubb. Anmälaren har vid tillfället inte valt att gå med i kundklubben. I Enklares system bokförs samtliga kunders samtycken för marknadsföring. En anställd på bolagets marknadsföringsavdelning har under april tagit ut en kontaktlista för marknadsföring. I den manuella processen har ett fel, orsakat av mänskliga misstag, lett till att anmälaren mottagit marknadsföring. Enklare vill framföra att det inte ligger i dess intresse att marknadsföra sig mot konsumenter som inte önskar motta den samt att man lägger stor vikt vid att marknadsföring av Enklare och dess tjänster följer gällande regelverk och att konsumenters intressen tas tillvara med tillbörlig omsorg. Enklare kommer att följa upp och se över sina processer för att säkerställa att mänskliga misstag likt detta inte sker igen.
NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.
Det är ostridigt att anmälaren mottagit sms-reklam från Enklare utan att erforderligt samtycke från anmälaren funnits. Enklare har uppgett att det berott på ett mänskligt misstag i samband med att en kontaktlista för marknadsföring upprättades.
Det är marknadsförarens ansvar att tillse att erforderliga rutiner och instruktioner finns och att samtliga anställa har kunskap om och följer dessa för att säkerställa att gällande regelverk finns. I detta ärende har det däremot varit fråga om en engångsföreteelse och ett misstag på grund av den mänskliga faktorn. NIX-nämnden bedömer mot bakgrund av det nämnda att det finns skäl att inte hålla Enklare ansvarigt för den överträdelse av 19 § marknadsföringslagen som skett. Ärendet lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare