Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Stockholm Fast

Uttalande 2024-06-26

Dnr 24-162

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Stockholm Fast

Frågeställning:

Krav på samtycke vid sms-reklam.
Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion i sms-reklam

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit obeställd reklam via sms trots att han inte har lämnat samtyckte till det. Av underlaget framgår även att sms:et saknat en tillfredställande avregistreringsfunktion.

Företagets uppgifter
Stockholm Fast har uppgett att varje mäklare utgör en egen konsultfirma. I det aktuella fallet rör det sig inte om någon reklam utan om föreningsinformation till alla medlemmar i föreningen där anmälaren bor. Stockholm Fast hade vid tidpunkten en försäljning. Medlemmarna har alltså fått information av mäklaren vilket de har rätt till. Att det kom ett sms är för att anmälaren på telefon inte hade tid att prata för stunden och bad mäklaren om att skicka sms. Stockholm Fast har vidare uppgett att de inte anser sig brutit mot marknadsföringslagen.

NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid sms-reklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka sms-reklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.

I 19 § marknadsföringslagen anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots att denne inte givit samtycke till det. Marknadsföraren får kontakta en konsument om denne aktivt valt att ange sitt mobiltelefonnummer för kundkontakt, eller om det föreligger ett etablerat kundförhållande mellan konsumenten och marknadsföraren eller med dennes uppdragsgivare. Konsumenten ska även ha informerats om att uppgifterna kan komma att användas i marknadsföringssyfte via mobiltelefon och fått möjlighet att avböja att uppgifterna används för detta ändamål.

Av ovanstående uppgifter framkommer att anmälaren bett mäklaren att skicka ett sms. Det finns således ett typ av samtycke till att bli kontaktad. Stockholm Fast har med inkomna uppgifter även styrkt att de vid tidpunkten hade rätt att kontakta konsumenten i fråga eftersom de behövde nå anmälaren med föreningsinformation. Ärendet lämnas utan vidare åtgärd.

Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion
Enligt 20 § marknadsföringslagen ställs det upp ett krav på att sms-reklam ska innehålla en giltig adress till vilken en konsument kan sända en begäran om avregistrering. Enligt anmälan har sådan adress funnits i sms-reklamen men har inte fungerat.

NIX-nämnden väljer att inte bedöma denna del, då sms:et skickats på begäran av anmälaren. Det rör sig således om ett specialfall.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare


 


2024 SMS eller MMS Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.