Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Designtorget

Uttalande 2024-07-31

Dnr 24-174

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Designtorget

Frågeställning:

Krav på samtycke vid e-postreklam.
Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion i e-postreklam

NIX-nämndens beslut:

Designtorget har skickat e-postreklam i strid med 20 § marknadsföringslagen eftersom e-postreklamen inte försetts med en tillfredsställande avregistreringsfunktion

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon mottagit e-post från Designtorget i marknadsföringssyfte utan att hon samtyckt till det. Utskicken har inkommit efter att anmälaren blivit medlem hos Åhléns AB och blivit medlem hos det företaget. Anmälaren har vidare uppgett att hon under sin medlemssida tackat nej till all marknadskommunikation. E-postutskicket från Designtorget har även innehållit en avregistreringslänk som inte fungerar. Anmälaren har då kontaktat Designtorgets kundservice men inte fått återkoppling.

Företagets uppgifter
Designtorget har uppgett att anmälaren efter att registrerat sig som medlem hos Åhléns AB även samtyckt till att Åhléns dotterbolag Designtorget skickar ut erbjudanden via e-post. Designtorget har vidare anfört att vid registreringstillfället bekräftar den nya medlemmen vidare att denne har läst Åhléns integritetspolicy och medlemsvillkor. Medlemsvillkoren inkluderar hänvisning till Åhléns integritetspolicy. I integritetspolicyn framgår det att Åhléns samlar in personuppgifter, såsom e-post, för att skicka direktmarknadsföring via e-post, inklusive direktmarknadsföring från koncernbolag. Designtorget ingår som dotterbolag till Åhléns i koncernen. En medlem kan sedan avaktivera kommunikationsutskick under sin medlemssida,

Designtorget har vidare anfört att de efter anmälarens anmälan kontaktat Åhléns för att bekräfta att anmälaren på sin medlemssida avregistrerat för marknadskommunikation.  Åhléns kunde då inte se att anmälaren hade avregistrerat sig, utan lade istället in en manuell spärr på konsumenten. Åhlén har även uppgett att de inte uppmärksammat något problem med deras avregistreringssystem utan att konsumenten troligen trott att denna var avregistrerad utan att denna i praktiken var det.

Designtorget har uppgett att de haft vissa tekniska problem med sin avregisteringslänk i e-postutskick men att det även i utskicken framgått information om detta. En konsument har därför uppgetts att kontakta kundservice för att genomföra en manuell avregistrering. Designtorget har efter anmälan kunnat fastställa att anmälaren har kontaktat kundservice via e-post men att det på grund av ett olyckligt tekniskt problem med IT-systemet har missats. Ett problem som nu är korrigerat. Designtorget har efter anmälan bett anmälaren om ursäkt och manuellt avregistrerat anmälaren från ytterligare utskick.

NIX-nämndens bedömning
Krav på samtycke vid e-postreklam
Enligt 19 § marknadsföringslagen är det förbjudet att skicka e-postreklam till konsument såvida denne inte givit sitt samtycke till det.

Krav på en tillfredsställande avregistreringsfunktion
Enligt 20 § marknadsföringslagen ställs det upp ett krav på att e-postreklam ska innehålla en giltig adress till vilken en konsument kan sända en begäran om avregistrering.

Av underlaget i ärendet framgår att anmälaren mottagit e-postreklam från Designtorget efter att denna registrerats som medlem hos moderbolaget Åhléns. Vid första e-postutskicken förelåg därmed samtycke från konsumenten. Denna del av anmälan lämnas utan vidare åtgärd.

Anmälaren har sedan via olika tillfällen försökt att avregistrerat sig från all marknadskommunikation. Det e-postutskick som Designtorget skickat innehöll inte en fungerande avregistreringslänk och konsumenter uppgavs därför vid problem att kontakta kundservice för en manuell avregistrering, något som anmälaren gjort. I föregående fall har konsumenten fortsatt mottagit e-postutskick av olika olyckliga händelser i form av IT-problem hos Designtorget. Designtorget har efter att de blivit medvetna om problemet manuellt avregistrerat anmälaren.

NIX-nämnden anser att det företag som skickar ut e-postreklam också ansvarar för att det finns en fungerande funktion för avregistrering. I det enskilda fallet har Designtorget varit medvetna om att den bifogade avregistreringslänken inte fungerade och därför hänvisat till kundservice. Dock fungerade inte heller den, som nämnden förstår det, tillfälliga lösningen. NIX-nämnden gör mot bakgrund av detta bedömningen att Designtorget agerat i strid med 20 § marknadsföringslagen genom att ha skickat e-postreklam som inte försetts med en tillfredsställande avregistreringsfunktion.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare


 


2024 E-post Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.