Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Skramla

Uttalande 2024-08-08

Dnr 24-185

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Skramla

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att hon har blivit uppringd av Skramla trots att hennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter
Skramla har uppgett att det skett ett misstag från deras leverantör av telefonnummer. Skramla har vidare uppgett att de efter anmälan försökt utreda varför felet uppkommit men utan resultat. Däremot har de efter anmälan genomfört en noggrann genomgång och förstärkning av deras rutiner och processer för att säkerställa att alla kontaktlistor hanteras korrekt och att sådana fel inte upprepas. Skramla beklagar det inträffade.

NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon

Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Av inkomna uppgifter till NIX-nämnden framgår att konsumenten mottagit samtal från Skramla trots att hon är med i NIX-Telefons spärregister. Skramla har uppgett att deras leverantör av telefonnummer av misstag levererat anmälarens telefonnummer. Det rör sig om en tredjepart som emot avtalsförhållandet levererat telefonlistor som inte till fullt ut är nix-kontrollerade.

NIX-nämnden har, i förevarande fall, inte anledning att ifrågasätta uppgiften och nämnden anser att Skramla inte haft anledning att anta annat än att det varit tillåtet att kontakta konsumenten.

Nämnden förstår den irritation detta väckt hos anmälaren men anser att det i detta fall inte berott på motparten. NIX-nämnden väljer därför att lämna ärendet utan vidare åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2024 Telemarketing Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Sidan använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.