Ärenden
Mäklarhuset Stockholms-Kungsholmen, Stockholm
Uttalande 2024-09-30
Dnr 24-192
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Mäklarhuset Stockholms-Kungsholmen, Stockholm
Frågeställning:
Oadresserad reklam till konsument med Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Mäklarhuset Stockholms-Kungsholmen har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig det
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att han mottagit oadresserad reklam från Mäklarhuset Stockholms-Kungsholmen trots att han tydligt motsatt sig detta med en Nej Tack-skylt på brevlådan.
Företagets uppgifter
Mäklarhuset Stockholms-Kungsholmen har underlåtit att yttra sig i ärendet.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via utskick till konsumenter med Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
NIX-nämnden baserar sin bedömning på det underlag som kommit in till nämnden. Då företaget har underlåtit att yttra sig i ärendet låter NIX-nämnden anmälarens uppgift ligga till grund för bedömningen.
Underlaget visar att Mäklarhuset Stockholms-Kungsholmen skickat oadresserad reklam till anmälaren trots att denne haft en Nej Tack-skylt på sin brevlåda. Mäklarhuset Stockholms-Kungsholmen har därför brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att skicka oadresserad reklam till en konsument som tydligt har motsatt sig det.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare